Sunday 7 February 2016

Pembangunan Dan Masa Depan

Silat Lintau yang berasal dari Lintau, Sumatera Barat, Indonesia dan dikembangkan di Kelantan sejak tahun 1995 akan melalui perubahan di tahun ini. Perubahan yang bakal berlaku adalah dari segi pengurusan Silat di sekolah dan IPT dan S.O.P yang baru yang akan digunapakai di mana saja Silat ini dikembangkan.
JUSTIFIKASI

Setelah bergerak sebagai Pertubuhan Silat dibawah Jabatan Pendaftar Pertubuhan Malaysia sejak ianya ditubuhkan, Silat Lintau kini mengorak langkah kearah menjadi organisasi yang lebih tersusun, yang lebih profesional dan lebih sistematik.

Dengan sebuah badan baru dibawah Pertubuhan yang akan diumumkan nanti, pelajaran Silat Lintau akan dikawal selia oleh satu badan yang profesional dengan team yang terlatih dan mempunyai kemahiran dalam bidang pengurusan seni beladiri dan silat. 

Hal ini perlu, memandangkan Silat Lintau itu sendiri berasal muasal dari Niniak Mamak urang Lintau yang menerima ilmu ini dari Istana Rajo Adat di Buo, Lintau. Ianya juga untuk memastikan segala Adat Istiadat, segala ilmu yang diturunkan menepati adat istiadat yang terdapat di Lintau dan dengan itu juga memastikan segala adat istiadat serta disiplin ilmu Silat Lintau ini dijaga rapi seperti yang dijalankan di Lintau.

Kita terpaksa melalui jalan ini jika kita ingin melihat Silat Lintau kembali ditempat asalnya sebagai Silek Nan Tuo yang dipusakai sejak lebih 800 tahun. Silat Lintau akan dimartabatkan dengan terdirinya institusi yang bertanggungjawab sepenuhnya untuk menjaga segala yang berkaitan dengan Silat Lintau yang diperturunkan oleh guru-guru terdahulu. 

Gerak kerja ini sebenarnya adalah hasil dari undangan yang diterima Dr. Kamal Shah dari Ahli Waris Yang DiPertuan Bakumih, Daulat Yang DiPertuan Sultan Salahuddin Muningsyah Raja Adat di Buo, Lintau pada tarikh keramat 6 Jun 2015 dimana Dr. Kamal Shah telah menerima amanat dari Datuk Pahlawan Garang untuk mengembangkan dan menjaga segala yang berkaitan dengan Silat Lintau ini dengan baik di Kelantan khasnya dan Malaysia amnya. (Lihat DISINI)

Semoga segala yang sedang diusahakan sekarang ini akan menghasilkan sesuatu yang lebih baik buat pelajar dan tenaga pengajar Seni Silat Lintau.

Kita ingin melihat masyarakat kita kembali mengamalkan adat dan budaya yang tidak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas ini agar masyarakat Melayu amnya dapat kembali hidup dengan harmoni dengan keturunan lain dalam negeri ini seperti dulu. Menjadikan negara ini aman adalah tanggungjawab kita bersama.

Kepada pelajar sekelian ayuh kita meningkatkan lagi ilmu Silat dan ilmu yang dapat melahirkan pemimpin dimasa depan.

No comments:

Post a Comment