Friday 21 March 2014

Kunjungan Ke Lintau

Pada 12-16 Mac yang lalu, saya dan beberapa orang teman telah ke Padang, mengikuti rombongan Kebudayaan Negeri Kelantan disana. Pada kesempatan itu saya telah membawa Abg Fauzi (Teralak Tunggal) dan Abg Shafie (Gayungman Segerak) ke Lintau...

Sebelum itu, kami terlebih dahulu singgah di Batusangkar bersama dengan Bapak Mustafa Akmal Sidi Ali menulusuri ke sebuah tempat berhampiran Batusangkar, menemui seorang Tuo Silek Sitaralak yang Abg Fauzi ingin sangat untuk menemuinya.

Hasil pertemuan tersebut, terungkai lah segala masalah yang berada di benak fikiran Abg Fauzi dan terjawablah sudah persoalan yang bermain di fikirannya selama ini.

Setelah itu kami melangsungkan perjalanan ke Lintau, di Balai Tangah, di gelanggang Yayasan Silek Lintau IX Koto yang diasaskan oleh Uwa Djelly, saudara tua saya disana. Di Yayasan Abg2 Fauzi dan Shafie berpeluang berbual2 dengan Junaidy Jaloek yang merupakan anak kepada Pendekar Jaloek, Datuak Rang Kayo, Mak Win dan beberapa orang Tuo Silek yang lain.

Mereka juga berkesempatan melihat latihan yang dijalankan di gelanggang Yayasan pada malam itu, yang disertai oleh lebih dari 40 orang pelatih Silat Lintau. Selain melihat latihan anak2 di gelanggang mereka juga berpeluang menyaksikan saya bersilat dengan Tuo Silek yang bernama Datuak Rang Kayo... seronok sungguh bersilat dengan Datuak yang berumur 86 tahun pada malam itu.

Begitu lah serba ringkas perjalanan ke Lintau kali ini. Insya Allah bertemu lagi dalam posting yang lain. Assalamu 'alaikum.

No comments:

Post a Comment