Syahadah adalah penyaksian, keyakinan dan lafaz bagi yang mampu atau
isyarat bagi yang lemah untuk lafaz.. Perkara ini boleh dianggap
sebagai rukun Syahadah . Ini dinyatakan secara jelas dalam hadis yang
diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam hadis yang masyhur bahawa Rasulullah
s.a.w telah ditanya tentang Islam:
Mafhumnya: "Wahai! Muhammad, khabarkanlah kepadaku tentang Islam. Maka
Rasulullah telah menjawab: Islam (adalah) engkau mengakui bahawa tiada
tuhan melainkan ALLAH dan bahawa Muhammad itu adalah pesuruh ALLAH..”
(Hadis riwayat Imam Muslim, kitab al-Iman, hadis no. 9)
Berdasarkan hadis ini, lafaz Dua Kalimah Syahadah ialah:
أَشْهَدُ أَن لاََّ إِلَهَ إِلاَّ الله وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَّسُوْلُ اللهِ“Aku
bersaksi bahawa tiada tuhan (yang berhak disembah dengan
sebenar-benarnya) melainkan ALLAH dan aku bersaksi bahawa Muhammad itu
adalah Pesuruh ALLAH.”
Sesiapa yang ingin memeluk agama Islam, terlebih dahulu dia perlu
melafazkan Dua Kalimah Syahadah ini. Sekiranya tidak, maka pengakuannya
sebagai seorang muslim adalah tidak sah menurut pendapat para ulama.
Bagi orang yang tidak mampu untuk melafazkannya kerana bisu dan
sebagainya, maka memadai dengan tulisan (kitabah) atau dengan cara
isyarat yang menunjukkan dia menerima serta mengakui kebenaran Dua
Kalimah Syahadah ini. Sebagaimana yang telah disebutkan, dari segi
bahasa, 'syahadah' dapat dizahirkan melalui kata-kata atau perbuatan.
Ianya disebut sebagai 'Dua Kalimah Syahadah' kerana pada lafaznya
terdapat dua pengakuan atau dua penyaksian. Iaitu penyaksian pertama:
أَشْهَدُ أَن لاََّ إِلَهَ إِلاَّ الله“Aku bersaksi bahawa tiada tuhan (yang berhak disembah dengan sebenar-benarnya) melainkan ALLAH
dan penyaksian kedua:
وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَّسُوْلُ اللهِ"..dan aku bersaksi bahawa Muhammad itu adalah Pesuruh ALLAH.”
Kedua-dua pengakuan dan penyaksian ini saling terikat di antara satu
sama lain. Tidak sah syahadah seseorang muslim sekiranya dia hanya
menerima penyaksian yang pertama (pengakuan bahawa tiada tuhan melainkan
ALLAH) lalu ia menafikan penyaksian yang kedua iaitu pengakuan bahawa
Muhammad adalah Pesuruh ALLAH. Kerana Nabi Muhammad adalah rasul
terakhir yang telah diutuskan ALLAH Azza wa Jalla untuk menyampaikan
risalah tauhid supaya umat manusia seluruhnya menerima lalu menyatakan
bahawa TUHAN yang berhak disembah dengan sebenar-benarnya hanyalah ALLAH
S.W.T. Firman ALLAH:
Maksudnya: "Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai sekalian manusia!
Sesungguhnya aku adalah Pesuruh ALLAH kepada kamu semuanya, (diutus oleh
ALLAH) yang menguasai langit dan bumi, tiada Tuhan (yang berhak
disembah) melainkan Dia; Yang menghidupkan dan mematikan. Oleh itu,
berimanlah kamu kepada ALLAH dan RasulNya, Nabi yang Ummi (buta huruf)
yang beriman kepada ALLAH dan Kalimah-kalimahNya (Kitab-kitabNya); dan
ikutilah dia, supaya kamu beroleh hidayah petunjuk". (Surah al-A'raf: 158)
Begitulah sebaliknya, tidak sah syahadah seseorang itu sekiranya dia
hanya menerima penyaksian yang kedua tetapi tidak mengakui penyaksian
yang pertama. Menafikan salah satu daripada keduanya bererti menolak
kedua-duanya sekali.
Sekiranya kita menolak pengakuan yang pertama, bahawa tiada tuhan
melainkan ALLAH lalu kita menyerupai penganut agama Kristian yang
mengatakan tuhan itu tiga (trinity) atau penganut agama-agama lain yang mempercayai tuhan yang berbilang-bilang (polytheisme) atau golongan yang menolak kewujudan tuhan sama sekali (atheisme)
. Manakala sekiranya kita hanya menerima ketuhanan ALLAH akan tetapi
menolak kerasulan Nabi Muhammad s.a.w, maka seakan-akan kita menjadi
seperti golongan Yahudi yang beriman kepada Tuhan Yang Satu –iaitu TUHAN
kepada Nabi Musa a.s (yang disebut sebagai Eloah atau Elohim) akan tetapi yang mereka menolak kenabian Nabi Isa a.s dan Nabi Muhammad s.a.w sekali gus. Firman ALLAH S.W.T:
Maksudnya: "Rasulullah telah beriman kepada apa yang diturunkan
kepadanya dari TUHAN-nya, dan juga orang-orang yang beriman; semuanya
beriman kepada ALLAH, dan Malaikat-malaikat-NYA, dan Kitab-kitab-NYA,
dan Rasul-rasul-NYA. (Mereka berkata): "Kami tidak membezakan antara
seorang dengan yang lain dari kalangan Rasul-rasul-NYA". Mereka berkata
lagi: Kami dengar dan kami taat, (kami pohonkan) keampunan-MU wahai
TUHAN kami, dan kepada-MU jualah tempat kembali". (Surah al-Baqarah: 285)
Dua Kalimah Syahadah adalah bergandingan dari segi makna dan
tuntutannya. Kita akan menjelaskan makna dan pengertian kedua-dua lafaz
kalimah syahadah ini satu persatu dalam terbitan AL-QALAM yang
seterusnya. Insya-ALLAH.
Ini kerana ramai orang yang mengaku diri mereka sebagai muslim, akan
tetapi mereka tidak memahami dengan sebenar-benarnya maksud dan tuntutan
daripada pengakuan Dua Kalimah Syahadah ini. Mereka bukan sahaja tidak
menunaikan kewajipan dan kefarduan dalam Islam, malah lebih malang lagi
mereka mungkin melakukan suatu perbuatan atau mengucapkan suatu
perkataan yang membatalkan Dua Kalimah Syahadah itu lalu menjadi kafir.
Maka itu, mereka hanyalah muslim pada nama sahaja akan tetapi dari segi
hakikatnya mereka tidak jauh berbeza dengan orang yang tidak menerima
pengakuan Dua Kalimah Syahadah ini.
Wallahu a'lam.
No comments:
Post a Comment